harohnny at the movies IV

door harohnny

Met een diepe pijn die zich in ons hart snijdt moeten we u meedelen dat Film Fest Gent aan zijn einde is gekomen. Meer dan een week hebben we ons geïsoleerd in cinemazalen, asociaal gedrag vertoond tegenover onze vrienden, spataders ontwikkeld en ons ingeleefd in fictieve werelden. Van een happy wereld vol strijdende lesbians en gays  tot de gure, zelfgenoegzame wereld van Nick Cave en vodkakappende Russen.

Voor we ons in het zwarte gat van de komende weken storten, willen we u toch nog vijf muzikale pareltjes meegeven die voor ons de hoogtepunten van het 41ste Film Festival weerspiegelen. Laat ze over u heengaan, wentel er u in, bedwelm erin en kom er pas uit wanneer uw buren beginnen te klagen over geurhinder.

Onder andere dankzij deze klassieker won componist Francis Lai de Lifetime Achievement Award op de World Soundtrack Awards. Een traantje links of rechts is toegelaten – no comment.

Op diezelfde uitreiking viel Alexandre Desplat zoals meerdere voorgaande edities in de prijzen. Deze keer kreeg hij van de World Soundtrack Academy de award voor Best Film Composer of the Year en Best Original Film Score of the Year voor onderstaande soundtrack. De Fransman kon helaas niet aanwezig zijn, maar wist het publiek wel te entertainen met enkele vooraf gemaakte filmpjes waarin hij uitgebreid iedereen bedankte en een mol langs het scherm liet passeren. Samenwerken met Wes Anderson doet wat met een mens.

Het moment waarop in ‘Pride’ een mijnwerkersvrouw “As we come marching, marching in the beauty of the day” begint af te steken, ontstaat een solidariteitsgevoel dat elke ziel met een hart weet te ontroeren. U dus ook, ja.

Op zijn 20 000ste levensdag vertelt Nick Cave ons over het creatieve proces dat aan een het uitbrengen van een plaat voorafgaat. Voor het refrein ‘Push the sky away’ roept hij de hulp in van een kinderkoor dat er ondanks verwoede pogingen maar niet in slaagt het ritme juist te krijgen. Hoor zelf het resultaat.

U herinnert het zich vast wel: voor elke film die u ging bekijken werd een filmpje vertoond van het Film Festival begeleid door een geweldige score. Bij deze kan u – dank u Harohnny – hem zelf beluisteren. Deze knaller is van niemand minder dan Cliff Martinez, een meneer die ook geëerd werd op de World Soundtrack Awards, met dank aan de prachtige uitvoeringen door het Brussels Philharmonic. Met deze openingsscore eindigt de 41ste editie van het filmfestival hier.
We’ll be back.

Advertenties